طرح کسب‌وکار جای مفیدی است برای اینکه شما فرضیات خود درباره کسب‌وکار، فروش، بازاریابی، مشتریان، اندازه بازار و .. را یک‌جا جمع کنید. (سرمایه‌گذاران مجبورتان می‌کنند که یکی بنویسید ولی هیچوقت آن‌را نمی‌خوانند). مدل کسب‌وکار چگونگی همخوان شدن همه‌ی قطعه‌هایی است که در طرح کسب‌وکار وجود دارند.

استارتاپ ها عموما به شرکت های نوپایی گفته می شوند که در فاز تحقیق و توسعه بازار هستند و عموما این شرکت ها با فناوری رشد و توسعه پیدا می کنند. اگر شرکتی مبتنی بر فناوری باشد، صاحبان آن به دنبال مالکیت معنوی ایده خود هستند. این استارتاپ به زبان ساده است. گوگل و مایکروسافت شرکت های معروفی هستند که در زمان پیدایش یک حباب اقتصادی به نام «حبابِ دات کام» شکل گرفته اند. دره سلیکون مقر اصلی این شرکت هاست و شاید معرف استارتاپ های بزرگ دنیا باشد.

یک طرح کسب و کار نوشته‌ای است که کارآفرین را آماده می‌کند تا تمام عوامل داخلی و خارجی درگیر در آغاز یک کسب و کار نوپا را در نظر گرفته و ارکان اصلی کسب و کار خود را به خوبی شناسایی و مدیریت نماید. می‌توان گفت، یک طرح کسب و کار مانند نقشه راه است که به کارآفرین در طی مسیر راه اندازی کسب و کار و به سرانجام رساندن آن تا تولید ثروت کمک می‌کند. همچنین یک طرح کسب و کار مناسب، مهمترین عامل جذب سرمایه برای تاسیس یک شرکت نوپاست. این طرح حاوی گزارشی دقیق در خصوص تولیدات یا خدمات شرکت، روش‌های تولید، بازار و مشتریان، راهبرد بازاریابی، منابع انسانی، تشکیلات، نیاز به زیرساخت‌ها و تامین نیاز‌های مالی، منابع تامین مالی و نحوه استفاده از آن‌ها می‌باشد.

یک طرح کسب و کار با نوشتن یک "طرح‌ اولیه‌ی کسب‌وکار" آغاز می‌شود. در این نوشته، نکات اساسی، کلیدی و جاذبه‌های طرح عنوان می‌گردد. "طرح اولیه‌ی کسب‌وکار" معمولا اولین و گاه تنها نوشته‌ای است که سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند، لذا باید به شکلی تهیه شود که سرمایه‌گذار نسبت به مطالعه‌ی اصل طرح کسب و کار و بررسی‌های بیشتر جهت سرمایه‌گذاری راغب گردد. مهم‌ترین سرفصل‌های لازم برای نوشتن یک "طرح‌ اولیه‌ی کسب‌وکار" عبارتند از: توصیف فرصت و ایده، ارزش‌های بنیادی، چشم‌انداز و اهداف، استراتژی و بازار، رقابت و مزیت رقابت، گروه کاری و توصیف مالی. لازم به ذکر است سرفصل‌های مذکور، در قالب فرمت مخصوص ارسال طرح، در صفحه اصلی سایت قابل دسترس است.

این جشنواره در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می گردد: 1) مرحله‌ی مقدماتی: ارایه طرح اولیه کسب‌وکار در مرحله مقدماتی، شرکت کنندگان ایده‌های خود را در چارچوب طرح اولیه کسب‌وکار تعیین شده برای جشنواره نوشته و به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال می‌کنند. سپس کلیه‌ی ایده‌ها و طرح‌های اولیه ارسالی، ارزیابی شده و واجدین شرایط برای شرکت در مرحله‌ی ‌نهایی و تدوین طرح کسب وکار معرفی می‌شوند. 2) مرحله ‌نهایی: ارایه طرح کسب و کار کامل راه‌یافتگان به این مرحله ضمن شرکت در کلاس‌های آموزشی کسب‌و‌کاری جشنواره، اقدام به تدوین و ارایه طرح کامل کسب و کار خود می‌نمایند و یک گروه مشاور به عنوان هادیان طرح به گروه‌های برگزیده کمک می‌کنند. پس از تکمیل طرح، کمیته داوران طرح‌های کسب و کار را ارزیابی می­نمایند و در انتهای این مرحله 6 طرح کسب و کار برتر(3 طرح در بخش ایده‌های نوآور و 3 طرح در بخش شرکت‌های نوپا)، انتخاب و معرفی می­شوند. ضمن آنکه در انتهای جشنواره، مراسم اختتامیه با حضور مسئولان، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان برگزار می‌شود. در این مراسم ضمن ارایه‌ی شفاهی طرح‌های برگزیده و تلاش در جهت جذب سرمایه برای طرح‌های برتر، جایزه نفرات برگزیده اهدا شده و از حامیان طرح ها تقدیر به عمل می‌آید.

آخرین مهلت ارسال طرح اولیه کسب‌وکار تا تاریخ 6/31/ 1393 می باشد. در ابتدا امکان ارسال طرح کسب و کار کامل وجود ندارد. مطابق توضیحات داده شده در سوال قبلی، ابتدا طرح‌های اولیه کسب‌وکار، دریافت شده و سپس طرح های انتخاب‌شده توسط کمیته داوران جشنواره، برای ارسال طرح کامل خود معرفی می گردند.

محورهای مورد نظر عبارتند از: فناوری‌های نوین (زیستی، نانو، فناوری اطلاعات، مهندسی علوم زیستی، هوافضا، انرژی، محیط زیست و ...) علوم فنی - مهندسی (برق، کامپیوتر، مکانیک، عمران، معدن، متالوژی و ...) حوزه های مدیریتی، مالی و اقتصادی (نرم‌افزارهای مالی، بازی‌های کامپیوتری مالی و بورسی، سیستم‌های آموزشی نوین و ...) علوم کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی علوم پایه (شیمی، فیزیک، بیولوژی، ریاضی و ...)

استقرار در مرکز رشد یعنی بهره‌مندی از یک بسته حمایتی- خدماتی که در آن از فضای استقرار تا تجهیزات اداری و تامین بخش اعظمی از هزینه‌های جاری و تامین وام و ... وجود دارد. خدمات این مرکز برای برترین‌های جشنواره که در مرکز رشد مستقر می‌شوند عبارتند از: - برخی حمایت‌های معطوف به توسعه، رشد و ارتقای واحدهای فناوری - تامین برای فضای کاری انعطاف‌پذیر با امکانات اولیه اداری و رایانه‌ای ( به صورت اجاره) - تلاش برای فراهم آوردن حمایت‌های قانونی در روند تسریع رشد واحدهای فناور - برقراری ارتباط با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد - کمک به دریافت تسهیلات مالی و اعتباری - ارایه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای عمومی و تخصصی - تسهیل هم‌افزایی شبکه‌ای و افزایش توان رقابت - مشارکت در پروژه‌یابی و بازاریابی و ...

خیر

بلی

خیر، شرکت در این جشنواره هیچ‌گونه‌ای هزینه‌ای ندارد.

در انتهای جشنواره، مراسم اختتامیه با حضور مسئولان، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان برگزار می‌شود. در این مراسم ضمن ارایه‌ی شفاهی 6 طرح(3 طرح در بخش ایده‌های نوآور و 3 طرح در بخش شرکت‌های نوپا)، طرح کسب و کار برتر و تلاش در جهت جذب سرمایه برای آنها، جایزه نفرات برگزیده اهدا شده و از حامیان طرح ها تقدیر به عمل می‌آید.

بله رتبه‌بندی می‌شوند و امتیاز کسب شده در طرح اولیه‌ی ارسالی، با وزن 10 درصد در کل امتیاز طرح کسب و کار اعمال می‌گردد.

برای دریافت فرم ثبت نام، روی لینک "ثبت نام(راهنمای ارائه طرح)" در قسمت "دسترسی سریع" در صفحه اصلی کلیک کنید. لازم به یادآوری است که برای ارسال "طرح اولیه " خود، ابتدا باید در سامانه جشنواره ثبت نام نمایید.

معیارهای مهم در ارزشیابی طرح‌های ارسالی از دید داوران جشنواره عبارتند از: 1- معرفی مختصر و مفید طرح به زبان ساده و بیان نقاط برجسته و متمایز ایده‌ی مورد نظر 2- توضیح امکان‌پذیری فنی طرح و خلاقیت و نوآوری به کار گرفته‌شده در آن 3- بیان واقع‌بینانه‌ی بازار و مدل کسب درآمد 4- ارائه‌ی سوابق و تجربیات تیم کاری و توان تیم در اجرایی نمودن طرح 5- معقولیت برنامه‌ی مالی طرح 6- حجم منطقی گزارش (7صفحه) و بیان شیوا و گویای آن و استفاده از نمودار جدول و عکس.