همه چیز دربارهی پنجمین جشنوارهی سراسری کارآفرینی و توسعهی کسب و کار شریف

همه چیز دربارهی
جشنوارهی سراسری کارآفرینی و توسعهی کسب و کار شریف
«ک» مثل کارآفرینی و کسب و کار
یک طرح کسب و کار، نوشتهای است که کارآفرین را آماده میکند تا تمام عوامل داخلی و خارجی درگیر در آغاز یک کسب و کار نوپا را در نظر گرفته و ارکان اصلی کسب و کار خود را به خوبی شناسایی و مدیریت کند. میتوان گفت، یک طرح کسب و کار مانند نقشهی راه است که به کارآفرین در طی مسیر راهاندازی کسب و کار و به سرانجام رساندن آن تا تولید ثروت کمک میکند. همچنین یک طرح کسب و کار مناسب، مهمترین عامل جذب سرمایه برای تأسیس یک شرکت نوپاست.
مدل کسب و کار اما داستان دیگری است. مدل کسب و کار تهیه شده برای مواقع عدم قطعیت زیاد که کارآفرین و صاحب ایده هر لحظه نیاز دارد از جزئیات گرفته تا اساس طرح خود را زیر سوال ببرد و منابع درآمدی جدید، راههای تبلیغاتی متفاوت و مشتریهای نو بیاندیشد.
یک طرح کسب و کار با خلاصهی مدیریتی آغاز میشود. در خلاصهی مدیریتی نکات اساسی، کلیدی و جاذبههای طرح در حد 2 تا 3 صفحه عنوان میشود. معمولاً خلاصهی مدیریتی، اولین و گاه تنها نوشتهای است که سرمایهگذاران به آن توجه میکنند؛ لذا باید به شکلی تهیه شود که سرمایهگذار نسبت به مطالعهی اصل طرح کسب و کار و بررسیهای بیشتر جهت سرمایهگذاری راغب شود. مهمترین سرفصلهای لازم برای نوشتن خلاصهی مدیریتی عبارتاند از: توصیف فرصت و ایده، ارزشهای بنیادی، چشمانداز و اهداف، استراتژی و بازار، رقابت و مزیت رقابت، گروه کاری و توصیف مالی.
«پ» مثل پنجمین دوره
پنجمین جشنوارهی کارآفرینی و توسعهی کسب و کار شریف مدتی است که آغاز به کار کرده است؛ یعنی با تشکیل دبیرخانه، اعلام فراخوان و شرایط برگزاری. جشنوارهای که توسط صندوق پژوهش و فنآوری شریف با همکاری مراکز کارآفرینی و رشد دانشگاه صنعتی شریف برگزار میشود.
هدف اصلی، توسعهی کسب و کار دانشبنیان، ترغیب دانشجویان، پژوهشگران و فارغالتحصیلان دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و پارکهای علم و فنآوری به ایدهپروری، هدایت آن در جهت تولید ثروت، برقراری ارتباط هدفمند میان صاحبان طرحها و ایدههای تجاری سرمایهگذاران و صنعتگران است.
«میم» مثل متولیان جشنواره
این جشنواره به همت صندوق پژوهش و فنآوری شریف و مراکز کارآفرینی و رشد دانشگاه صنعتیشریفٰ برنامهریزی شده و پیش از این، چهار دورهی دیگر هم با موفقیت برگزار شده است.
صندوق پژوهش و فنآوری توسعهی صادرات شریف یکی از برگزارکنندگان جشنواره با هدف حمایت و تجاریسازی طرحهای پژوهشی نوآورانه تأسیس شده است. این صندوق با ارایهی تسهیلات و یا مشارکت مالی در طرحهای ارایهشده از سوی مخترعان در چارچوب قوانین و آییننامههای مصوب، ضمن تأمین مالی این طرحها، به هدایت و مشاورهی صاحبان طرح جهت بازاریابی و بازارسازی محصولات تولیدی ایشان میپردازد. مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتیشریف هم در سال 1379 با همکاری دانشکدهی مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتیشریف و بهعنوان اولین مرکز کارآفرینی در کشور، فعالیت خود را آغاز کرده است.
«جیم» مثل جشنواره
جشنواره در دو مرحلهی مقدماتی و نهایی برگزار میشود. مرحلهی مقدماتی یا همان ارایه خلاصهی مدیریتی که شرکتکنندگان ایدههای خود را در چارچوب خلاصهی مدیریتی تعیینشده برای جشنواره نوشته و به دبیرخانهی جشنواره ارسال میکنند. فرصت ارائه خلاصه مدیریتی تا 30 مهرماه 1392 تمدید شده است.
سپس کلیهی ایدهها و خلاصههای مدیریتی ارسالی، ارزیابی شده و واجدین شرایط برای شرکت در مرحلهی نهایی و تدوین طرح کسبوکار معرفی میشوند.
مرحلهی نهایی یا مرحلهی ارایهی طرح کسب و کار کامل که راهیافتگان به این مرحله ضمن شرکت در کلاسهای آموزشی «نحوهی تدوین طرح کسب و کار و مدل کسب و کار» اقدام به تدوین و ارایهی طرح کامل کسب و کار خود میکنند و یک گروه مشاور به عنوان پشتیبان طرح به گروههای برگزیده کمک میکنند. پس از تکمیل طرح، کمیتهی داوران، طرحهای کسب و کار را ارزیابی میکنند و طرحهای نهایی برای داوری در روز مسابقه انتخاب میشوند.
«ر» مثل رشتههای جشنواره
اما در چه زمینههایی میتوانید به جشنواره طرح ارایه کنید؛ فنآوریهای نوین مانند: زیستی، نانو، فنآوری اطلاعات، مهندسی علوم زیستی، هوافضا، انرژی، محیطزیست و... علوم فنی- مهندسی چون: برق، کامپیوتر، مکانیک، عمران، معدن، متالوژی و... حوزههای مدیریتی، مالی و اقتصادی از قبیل: نرمافزارهای مالی، بازیهای کامپیوتری مالی و بورسی، سیستمهای آموزشی نوین و... علوم کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی و علوم پایه.
«و» مثل ویژه
و اما جشنواره امسال چاشنی دیگری نیز همراه خود دارد. چاشنی e که به ابتدای هر صنعت و صنفی که وارد شود درب دیگری را باز میکند. در پنجمین جشنواره سراسری شریف کاپ فضای مجازی تدارک دیده شده است که علاوه بر جوایز معرفی شده، از سوی مرکز ملی فضای مجازی تدارک دیده شده است.
«الف» مثل اختتامیه
در انتهای جشنواره، مراسم پایانی با حضور مسئولان، سرمایهگذاران و علاقهمندان گرد هم جمع میشوند و این بهترین فرصت برای طرحهای موفق راه یافته به اختتامیه است که علاوه بر معرفی ایده و تیم خود به داوران برای کسب جایگاه برای کسب سرمایه مالی سرمایهگذاران و جذب نیروهای جوان و با انگیزه بعنوان سرمایه انسانی تلاش کنند.