برخی مسابقات کسب و کار دنیا:
5. دانشگاه سوئد
چه کسانی میتوانند در مسابقه شرکت کنند؟
دانشگاه MIT : (مسابقه $100K)
مسابقه $100K دانشگاه MIT یک مسابقه نوشتن طرح تجاری سالیانه است که به منظور تشویق و ترغیب دانشجویان و محققینی که با این دانشگاه در ارتباط هستند طراحی شده است. این مسابقه بیش از 20 سال سابقه دارد و از سال 1989 آغاز به کار کرده است. این مسابقه توانسته با مشاورهها و مزایایی که برای شرکت کنندگان و ایده های ارائه شده فراهم میآورد به تشکیل بیش از 130 شرکت موفق به ارزش بیش از 2.5 میلیارد دلار کمک کند.
این مسابقه در حال حاضر مهمترین رقابت طرح تجاری آمریکا محسوب میشود و در سه بخش مجزا برگزار میشود. 1- بخش ارائه سریع. 2- بخش خلاصه مدیریتی و 3- بخش طرح تجاری.
در مسابقه بخش طرح تجاری شرکت کنندگان در 5 دسته مجزا وارد میشوند:
1- انرژی 2 - علوم زیستی 3- سیار 4- صنعتی 5 - فناوری اطلاعات
در نهایت از میان برگزیدگان هر دسته مرحله نهایی مسابقه برگزار میشود.
دانشگاه Stanford: (مسابقه $150K)
این مسابقه توسط انجمن تجاری دانشپژوهان کارآفرین دانشگاه استنفورد (BASES) برگزار میشود. در این مسابقه بیش از 150 هزار دلار جایزه نقدی در سه دسته مجزا اهدا میشود.
1-طرح تجاری:
یک مسابقه سالیانه طرح تجاری است که در زمستان و بهار هر سال با جوایزی بیش از 50 هزار دلار در چند مرحله برگزار میشود و توانسته با سابقه ای که از سال 1995 دارد چندین شرکت موفق را به دنیای تجاری معرفی کند.
2- چالشهای اجتماعی:
این دسته کاملاً شبیه بخش قبل است با این تفاوت که در این دسته طرحها میبایست در زمینه حل یک مسئله اجتماعی باشد. شرکت های غیر انتفاعی و یا انتفاعی میتوانند با ارائه یک ایده کسب و کار که تاثیرات قابل توجه اجتماعی و یا محیط زیستی دارد بیش از 50 هزار دلار در این دسته از مسابقه بدست آورند.
3-نمونه محصول:
کسانی که چیزی ساخته اند، و یا در حال تکمیل نمونه ای هستد و یا نمونهی نمایشگاهی از محصول خود آماده کرده اند در این دسته شرکت میکنند و شانس این را خواهند داشت که بیش از 50 هزار دلار جایزه دریافت نمایند.
مسابقه کارآفرینی دانشگاه Cambridge :
این مسابقه بیش از 11 سال در دانشگاه کمبریج برگزار میشود و در طول این سالها بیش از هزار شرکت در این مسابقه حضور یافته اند و بیش از 500،000 پوند نیز جایزه اعطا شده است و برآورد میشود شرکت هایی که در این مسابقه شناخته شدند امروز بیش از 48 میلیون پوند ارزش داشته باشند. این مسابقه در سه مرحله و در سه دسته برگزار میشود.
مرحله |
جایزه |
تکنولوژی |
کسب و کار اجتماعی |
نرم افزار |
1 |
20*£100 |
خلاصه 100 کلمه ای |
||
2 |
10*£1000 |
خلاصه 1500 کلمه ای |
||
3a |
ورود به بخش بعد |
طرح 3500 کلمه ای |
طرح 2000 کلمه ای + اسلاید |
|
b3 |
20*£100 |
طرح کامل + ارائه شفاهی کوتاه |
طرح 3500 ای+ اسلاید+ نسخه دمو |
دانشگاه ملی سنگاپور مسابقه NUS Start up :
این مسابقه از سال 1999 توسط دانشگاه ملی سنگاپور و انجمن فارغ التحصیلان آن در سطح کلاس جهانی راهاندازی شده است. این مسابقه که در آن طرحهای تجاری به رقابت میپردازند در دو دسته اساسی برگزار میشود:
1 - دسته آزاد: با بیش از 20 هزار دلار جایزه نقدی، 10 هزار تا برای نفر اول و 7 هزار تا برای نفر دوم
2 - دسته جوانان: برای افراد زیر 20 سال طراحی شده با بیش از 5 هزاردلار جایزه
شرایط شرکتکنندگان در مسابقه |
|
دانشگاه MIT : مسابقه $100K |
یکی از اعضای تیم دانشجو و یا فارغ التحصیل دانشگاه MIT باشد |
دانشگاه Stanford: مسابقه $150K |
یکی از اعضای تیم باید دانشجو، فارغ التحصیل، پژوهشگر، کارمند و یا هیئت علمی دانشگاه Stanfor باشد |
دانشگاه Cambridge: مسابقه کارآفرینی |
مسابقه کارآفرینی تمام کارمندان و دانشجویانی که در دانشگاه ثبت نام کرده اند |
دانشگاه ملی سنگاپورNUS: مسابقه Start up |
محدودیتی ندارد |
فرایند اجرای مسابقه:
در فرایند اجرای مسابقات در تمام دانشگاههایی که به عنوان الگو در نظر گرفته شدهاند یک سری مراحل مشترک وجود دارد که هریک با توجه به شرایط خاص خود در این مراحل طراحیهای ویژهای انتخاب نمودهاند. در ادامه سعی میشود با بررسی مراحل کلی مسابقات کارآفرینی انواع دستورالعملهایی که استفاده میشود معرفی شود و با توجه به شرایط دانشگاه شریف بهترین دستورالعمل ممکن انتخاب و یا تالیف شود.
مرحله 1
( ثبتنام و ارائه طرح):
دانشگاههای مختلف در این مرحله به شیوهی زیر عمل میکنند:
ارائه طرحهای اولیه |
|
دانشگاه MIT : مسابقه $100K |
در دو مرحله اجرا میشود1- خلاصه 2 صفحهای به همراه 12 اسلاید در 5 زمینه علمی مختلف 5 تیم انتخاب میشود 2- 5 تیم دوم در هر زمینه یک خلاصه 5 صفحهای با 12 اسلاید تهیه میکنند و از میان آنها در هر زمینه 2 تیم انتخاب میشوند |
دانشگاه Stanford: مسابقه $150K |
خلاصه در 2 صفحه و با فونت 11-12 |
دانشگاه Cambridge: مسابقه کارآفرینی |
در دو مرحله برگزار میشود 1- مرحله اول یک خلاصه 100 کلمهای و 2- مرحله دوم یک خلاصه 1500 کلمهای با تاکید بر بازار و مزیتهای رقابتی |
دانشگاه ملی سنگاپورNUS: مسابقه Start up |
خلاصه در 3 صفحه ارائه میشود و در دسته آزاد 35 تیم و در دسته جوانان 10 تیم به مرحله بعد راه پیدا میکنند |
مرحله2 :
(کلاسهای آموزشی و تعیین پشتیبان):
تیمهایی که در مرحله قبل توانستند قبول شوند برای ورود به مرحله نیمهنهایی اماده میشوند و در این مرحله میبایست طرح تجاری کامل خود را ارائه دهند و لذا قبل از نیمنهایی برای تیمها تمهیداتی اندیشیده میشود تا بتوانند از کلاسهای آموزشی و یا پشتیبان استفاده کنند.
کلاسهای آموزشی و تعیین پشتیبان |
|
دانشگاه MIT : مسابقه $100K |
تیمهایی که خلاصه مدیریتیشان قبول شده در یک مهمانی شام با پشتیبانان خود شرکت میکنند و کمکهای لازم برای تکمیل طرح تجاری را از آنها دریافت میکنند |
دانشگاه Stanford: مسابقه $150K |
در یک Workshop نحوه تهیه طرح تجاری توضیح داده میشود |
دانشگاه Cambridge: مسابقه کارآفرینی |
برای طرحها پشتیبان تعیین میشود |
دانشگاه ملی سنگاپورNUS: مسابقه Start up |
بعد از خلاصه مدیریتی یک کلاس آموزشی تشکیل میشود و پس از نیمهنهایی نیز برای طرحهای فینالیست یک پشتیبان تعیین میشود |
مرحله 3
(بخش نیمهنهایی):
طرحهایی که در مرحله خلاصه مدیریتی انتخاب شدند به مرحله نیمه نهایی وارد میشوند و از میان آنها تعداد محدودی برای مرحله نهایی انتخاب میشوند. در زیر دو نمونه از دانشگاه و تعداد تیمهایی که می توانند به مرحله نهایی وارد شوند آورده شده است.
دانشگاه MIT (مسابقه $100K ) :
در این دانشگاه از هر دسته یک تیم به مرحله نهایی وارد میشود که با توجه به آنکه 5 دسته وجود دارد 5 تیم به مرحله نهایی وارد میشوند.
دانشگاه ملی سنگاپور مسابقه Start up: NUS :
در این دانشگاه 12 تیم به مرحله نهایی وارد میشوند.
مرحله 4
(بخش نهایی):
در این مرحله در تمام دانشگاهها (به جز دانشگاه Cambridgeکه البته این دانشگاه نیز جشن روز فینال را دارد) تیمهای راهیافته به مرحله نهایی در جشن مسابقه فینال در مقابل هیئت داوران و با حضور حضار طرحهای خود را کوتاه ارائه میدهند و مورد پرسش و پاسخ قرار میگیرند و پس از آن با رایگیری تیمهای اول شناخته میشوند.
مسابقه Venture Cup سوئد
این مسابقه که هر سال در کشورهای اسکاندیناوی برگزار می گردد دارای اعتبار زیادی بوده و اسپانسرهای زیادی را نیز جزب می نماید.
مراحل مسابقه Venture Cup به شرح ذیل می باشد:
مرحله اول:
در این مرحله که Business Idea نام دارد، رقابت کنندگان اقدام به رقابت در زمینه ایده خود می نمایند. داوطلبان باید در این مرحله باید ایده خود را در ۴ صفحه مطابق با راهنما از طریق وب سایت ارسال نماید. همه کسانی که در این مرحله اقدام به ارسال طرح می نمایند از پشتیبانی مناسب ابزارهای اینترنتی و تیم راهنما بهره مند خواهند شد.
مرحله دوم:
در این مرحله که Pitch نام دارد داوطلبان اقدام به پرزنت کردن ایده خود می نمایند. شرکت کنندگان باید فیلم کوتاهی که نباید از ۶۰ ثانیه بیشتر شود را به وب سایت ارسال نمایند و برندگان هر منطقه مبلغ ۱۰،۰۰۰ کرون سوئد جایزه خواهد برد.
مرحله سوم:
مرحله طرح کسب و کار BP نام دارد که رقابت کنندگان اقدام به ارسال طرح کسب و کار خود می نمایند. در این مرحله برنده هر منطقه مبلغ ۱۲۵،۰۰۰ کرون جایزه دریافت می کنند.
مرحله چهارم( مرحله کشوری و نهایی):
این مرحله طرحهای برنده مرحله سوم از سه منطقه اصلی به فینال رفته و برنده از بین آنها انتخاب می شود.
در این مسابقه بخش بندی وجود ندارد و همه ایده ها با هم به رقابت می پردازند. اما گروههای مسابقه که در مرحله اول مشخص می شود عبارتند از:
- انرژی و محیط زیست
- علم زندگی و فن آوری
- مردم و جامعه
- IT و اینترنت
*** شرکت کنندگان در کلیه مراحل این مسابقه از تیم ناظر و آموزشهای رایگان بهره مند خواهند شد.
چه کسانی حق شرکت در مسابقه را ندارند؟
مسابقه برای ایده های جدید بوده و شرکتهای نوپا یا توسعه یافته حق شرکت در هیچ یک از مراحل مسابقه مطابق مقررات ذیل را ندارند.
*** شرکتهایی که اولین درآمد آنها به زمان بیشتر از ۱۰ ماه قبل باز می گردد حق شرکت در این مسابقه را ندارند.
*** شرکتهایی که موفق به اخذ وام یا سرمایه گذار در بازه زمانی قبل از ۱۰ ماه قبل شده اند نیز حق شرکت در این مسابقه را ندارند.
*** پرسنل venture cup و سازمانهای وابسته و تیم داوری نیز حق شرکت در این مسابقات را ندارند.
معیارهای برگزاری مسابقه و داوری
در این مسابقه معیار اصلی برای داوری و انتخاب تیم برنده، امکان اجرایی بودن و موفق بودن ایده می باشد. ایده باید در مرحله اول ایده ای جدید و نوآور باشد و پس از آن امکان این را داشته باشد که در سالیان آینده توسعه یابد. معمولا ایده هایی برنده خواهند شد که قابلیت رشد سریع را داشته باشند.
بازاریابی
***venture cup حتی در زمانی که برگزار نمی شود دارای تماس با شرکت کنندگان است. فعالیت تیم بازاریابی در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است. علاوه بر آن سمینارها و کارگاه هایی در جهت شناساندن این مسابقه برگزار می کند.
***بخش هایی از درس ماژول پایانی کلاسهای طرح کسب و کار نیز با هماهنگی ستاد این مسابقه می باشد که اقدام به ادغام کردن تیم کلاس کسب و کار با تیمهای فنی و پژهشی نموده و در غالب یک تیم در این مسابقه شرکت می کنند که بخشی از نمره نیز پروژه های venture cup می باشد.
***تیم بازاریابی نیز با در دست داشتن بروشور اقدام به بازدید دانشجویان در کافه تریا و کتابخانه دانشگاه می نماید و این تیم به همه دانشگاه ها اعزام می شود.